Boottocht van Flores naar Lombok

20 augustus 2018 - Komodo Island, Indonesië

Maandag20 August ,

Om zes uur in de ochtend gaat de motor van de boot aan, en worden wij wakker van het geluid. Onze cabine zit recht boven de motor en als wij praten kunnen wij elkaar amper verstaan. De cabine is niet groot 1,8 meter bij 2,1 meter ongeveer, er staat een tweepersoonsbed in en dan blijft er nog 30 cm ruimte over. Er zit een ventilator in en een stopcontact , ook zijn er een paar spijkers waar je wat aan op kunt hangen. Snel gaan wij bovendeks en wij krijgen daar een bananenpannenkoek voor ontbijt. We varen naar het Komodo nationaal park, als wij daar om acht uur aankomen , is het gelukkig niet al te druk. In kleine bootjes worden wij aan land gebracht , als de groep compleet is krijgen wij uitleg van een ranger wat wel en wat niet mag. Dan gaan wij aan de wandel en hopen een Komodo dragon te zien. Het is eigenlijk niet het seizoen, want de vrouwtjes zijn de bergen in om nesten te maken en de mannetjes gaan er dan achteraan. Maar wij zeggen het moet toch lukken om er een te zien, er zijn tenslotte ongeveer 1300 komodovaranen op het eiland. Wij hebben geluk na een kwartier wandelen stuiten wij op twee mannelijke exemplaren . Het zijn net twee grote hagedissen , maar dan wel van 2,5 meter lang. Wij nemen de nodige foto's en maken film opnames . De ranger vraagt of wij niet samen met de varaan op de foto willen, natuurlijk willen wij dat, en ze neemt een paar mooie foto's . Plotseling hoort Kor het geluid van een papegaai , na enig speurwerk door de bomen ontdekt hij een witte ARA . Ook ziet hij nog een paar grote zwarte vogels, maar volgens Bijke zijn dat Indonesische kraaien en die hoef je niet op de film vast te leggen. Even later spot Kor nog een oranje vogel, de Ranger zegt dat het een Oreo Bird is, wij geloven hem en lopen verder. Na een half uur niets gezien te hebben duikt er ineens een vrouwelijk exemplaar op. Deze is een stukje kleiner, maar nog steeds groot genoeg, de Rangers die als bescherming een lange stok bij zich dragen , gaan op veilige afstand van de Komodo staan en dan mogen wij dichter bij komen. Wij kijken onze ogen uit naar dit uiterst lelijke, gevaarlijke dier. Je moet op afstand blijven, want een Komodo slaat met zijn lange staart zijn prooi buiten westen en begint vervolgens te eten. Als wij terug zijn bij ons beginpunt, zegt de gids jullie hebbend veel geluk gehad . Dat vinden wij ook wel, en tevreden gaan wij terug naar de boot, we varen weer een uurtje en komen dan aan op Manta Point. Hier gaan wij als het goed is Manta Roggen zien. Iedereen zit klaar met zijn snorkel spullen aan en zodra de kapitein ons een teken geeft , springt iedereen tegelijk het water in. Na vijf minuten komt er opeens een reusachtige manta rog voorbij, jammergenoeg zwom hij over de bodem en dat is al gauw een meter of dertig diep. Wel kon je mooi de contouren van het ruitvormig dier ontdekken. Het lijkt alsof zij heel relaxt met hun vleugels over de bodem van de zee vliegen, een prachtig gezicht. Wij nemen twee duiken en bij beide zien we Manta roggen , ook zien we bij de tweede duik nog een schildpad en een paar haaien , deze zijn jammergenoeg ook allemaal op de bodem van de zee. Hierdoor is het haast onmogelijk om ze goed op de camera te  krijgen. Als wij weer aan boord gaan is het inmiddels een uur en tijd voor lunch, dit staat voor ons kaar en wij kunnen zo aanvallen. Na de lunch varen wij een lang stuk om nog een mooie snorkel plaats te bezoeken . Het is inderdaad een fantastische plek, het mooiste koraal wat kor tot nu toe gezien heeft in heel Indonesië , vol met vis en broedkamer voor vele vissoorten . Kor snorkelt tot de kapitein op zijn fluitje blaast, dit is het teken dat wij zo weer gaan vertrekken . Wij gaan nog even op het dek van de boot zitten, om de zon als een vuurrode bal in de zee onder te zien gaan. Naast de ondergaande zon was een vulkaan te zien, deze was drie jaar geleden uitgebarsten en rookt tot op heden nog steeds . Na het eten en omkleden gaan wij nog even op het dek zitten, het is inmiddels helemaal donker. We varen weer langs een ander eilandje waar ook een vulkaan is, deze doet iets wat wij nog nooit gezien hebben. Er komt lava uit berg, jammergenoeg zijn wij ver verwijderd van de vulkaan om het goed te kunnen zien. Hopen dat het morgen weer zo'n mooie dag word