Kamperen op Gili Kondo

5 augustus 2018 - Labuhan Pandan, Indonesië

Zondag 5 August ,

Vandaag gaan we naar de gili eilanden ten noord westen van Lombok . Hier blijven wij dan de hele dag om er dan ook te gaan slapen. We nemen een bananenpannenkoek als ontbijt en verzamelen alles wat we mee willen . De rest van onze spullen leggen we bij de receptie neer , zodat zij de kamer weer kunnen verhuren , wij hoeven deze overnachting dan natuurlijk ook niet te betalen. Het is nog steeds koud en het sputtert een beetje als we vertrekken . Wij willen eigenlijk nog iets meenemen naar het eiland om te eten en te drinken. Omdat wij in de Phillepijnen slechte ervaringen hadden met een kamping trip, hier was n.l. geen eten en drinken. Bij een supermarkt stoppen we en halen cola wat chips en koekjes. Helaas deed de auto het niet meer toen we weer verder wilden rijden. Na een kleine reparatie konden wij na een kwartier weer verder. Het was inmiddels weer begonnen met regenen . Kor vond het maar niets en zat al te foeteren.  Dit wordt weer niks en altijd als wij willen kamperen is het slecht weer , het mag een wonder heten als het weer droog word enz enz. Maar hoe dichter bij wij kwamen des te lichter werd de lucht. In de havenplaats nog even geld gepind , je kunt op de eilanden niets kopen maar de trip moest nog wel betaald worden. Ando en Achmed waren onze gidsen die mee gingen. Zij laden alle spullen op de boot en we vertrekken naar het eerste eilandje . De zon was inmiddels gaan schijnen hierdoor ging de temperatuur wel wat omhoog ,maar het waaide heel hard en daardoor werd het weer kouder. Wij zaten met z'n tweetjes op de boot en varen recht op een klein eilandje af, er staat niets op zelfs geen gras het is alleen spierwit zand met een licht azuurblauwe zee eromheen wat weer mooi afsteekt tegen een strak blauwe lucht. De strakblauwe lucht was slechts aan een kant te zien , de kant waar wij vandaan kwamen was nog steeds donkergrijs tot zwart . Het was laag water en daardoor was de afmeting ongeveer
30meter breed en 40 meter lang. Normaal zou hij kleiner zijn , op het kleinste van deze gili eilanden lagen hele mooie stukken koraal en grote schelpen van 20 tot 40 cm doorsnee. Wij dachten we hebben dit maagdelijk stukje natuur voor ons zelf, legt er een boot met chinezen aan.  Ze knippen een paar foto,s en ze zijn weer weg. Wij genieten heel wat langer van zo iets moois? Vervolgens zijn we doorgevaren naar het tweede eiland, deze was wat groter en er groeide wat bomen en struiken in het midden. Het kristal heldere water was van lichtblauw tot azuurblauw van kleur met daarachter het spierwitte strand. Zelden zo een mooie kustlijn gezien. We gaan hier even aanleggen om te lunchen. Het waaide nog steeds stevig ,maar in beschutting van een open hut genoten wij van een heerlijke lunch . Rijst , kip , gebakken ei , thempe salade , prima verzorgd . We lopen nog even het eiland rond en ook hier veel aangespoeld koraal en schelpen . Jammer dat je het niet mee mag nemen eigenlijk te mooi om te laten liggen, 15  minuten later zijn we er weer .We willen eigenlijk wel zwemmen maar vinden het toch te koud, dit komt voornamelijk door de wind want de zon schijnt nog steeds. We varen naar het derde eiland, deze ziet er net zo prachtig uit als de tweede, het is alleen iets groter. Hier gaan we overnachten . Als we uit de boot stappen begint het licht te regenen en schuilen we even in het enige hutje ( restaurantje ) op het eiland. Als het weer wat opklaart zetten Ando en Achmed onze tent op en kort daarna gaan we eten. De slechte ervaringen die we met kampeertripje hadden op de philipijnen is verleden tijd . Een complete Indonesië rijsttafel staat voor ons klaar, heerlijk hebben we gegeten vooral de tempé en gebakken garnalen vielen erg in de smaak. Na deze heerlijke maaltijd gaan we staan en Kor pakt een bamboe stok vast van het primitieve restaurantje , het begint hevig te schudden en Bijke roept "KOR STOP DAARMEE " . Kor zegt ik doe niets het gaat vanzelf en nu merkt ze het zelf ook de hele grond trilt en schuift heen en weer. Snel lopen wij weg van de bebouwing en staan op het strand de aarde schudt nog steeds hevig. Iedereen begint te schreeuwen en te roepen, kinderen beginnen te huilen, het is plotseling een grote chaos. De vrouw van het restaurant begint te rennen en roept luid "allah akbar " " allah akbar". Dit veroorzaakt nog meer paniek vooral omdat ze hier zo'n 5 minuten mee door gaat. Een ander stel Nederlanders met 4 kinderen waren ook op het eiland , de kinderen waren in paniek en wilden van het eiland af. Na enige tijd werd het rustiger en de kinderen bedaarden wat. Er werd gelijk een tsunami wacht ingesteld door de lokale mensen die er waren, zij hebben de hele nacht in ploegen de zeespiegel in de gaten gehouden . Het blijft gelukkig relatief rustig op een paar kleine naschokken na . Anda en Achmed maken een kampvuurtje voor onze tent op het strand . Hier zitten wij gezellig de hele avond te kletsen. Het andere stel Nederlanders en de jongens komen ook bij ons zitten. De jongens zijn inmiddels gekalmeerd en we praten over onze ervaringen. Zij zijn ook met een gids op het eiland , hij stelt zich voor als Jack sparrow, en zo ziet hij er ook uit. Het is een druk mannetje maar verder heel aardig , haalt koffie voor ons en geeft een show met vuurballen aan een ketting die hij rond draait . Een hele artiest is het, straks op het land veranderd zijn naam weer in Tarzan zegt hij , maar hier heet ik Jack . Als het hout op is gaan we naar onze tent om te slapen. Er was maar een matras beschikbaar dus Kor zegt dapper dat hij wel op de grond slaapt. Dit valt hem echter tegen en na een uurtje geprobeerd te hebben besluit hij toch maar buiten op de lamzak te gaan liggen . Terwijl Bijke in de tent op een 2 cm dik matrasje ook niet al te comfortabel ligt ,slapen we toch een paar uur.

P.s we vinden jullie reacties leuk om te lezen, het is helaas lastig om te reageren daarop. Ook het plaatsen van foto,s gaat niet altijd gemakkelijk, maar we blijven het proberen. Veel leesplezier en tot het volgende verhaal, liefs kor en bijke

1. Hannie:
    10 augustus 2018
    wat een beleving het lijkt wel een film maar jullie beleven het echt die harde wind en
    regen en ook nog die beving angstig hoor
    liefsvan mij
  2. H visser:
    12 augustus 2018
    Wat maken jullie wat mee.naar gelukkig alles komt op zij pootjes terecht van alles krijg en jullie op. Je brood we denken aan jullie Gr pap en mam doeii