Moni

11 augustus 2018 - Moni / Kelimutu, Indonesië

Zaterdag 11 August

Vandaag verlaten wij Labuanbajo en gaan op reis naar Moni om de Kelimutu vulkaan te bezoeken. Na ontbijt vragen wij om een taxi naar het vliegveld , wij weten dat het niet ver bij ons vandaan is maar hebben geen idee waar het is, wij hebben n.l. Nog geen vliegtuig gehoord. Als de taxi er is en wij eenmaal rijden kunnen wij na drie minuten weer uitstappen . Het vliegveld lag een straat achter ons, we hadden dat stukje zelfs nog kunnen lopen zo dicht bij. Om half tien vertrekt ons vliegtuig precies op tijd . In een half uur vliegen wij van Labuanbajo naar Ende de hoofdstad van Flores. Van hieruit nemen wij een taxi naar Moni . Het is natuurlijk goedkoper om een taxi te delen met andere toeristen, kor spreekt een Frans koppel aan en vraagt waar zij heengaan. Naar Moni zegt de man mooi denkt Kor kunnen wij een taxi delen. Als Kor vraagt of wij een taxi kunnen delen zeggen ze nee want wij zijn al met z'n vieren . Jammer dan maar een ander koppel vragen of zij een taxi willen delen maar die zijn ook al met z'n vieren . Nou denkt Kor dat gaat lekker , als wij dan twee taxi's kunnen delen word het voor ons allen wat goedkoper. Wij spreken een prijs af voor twee taxi's 700000.-  roepia scheelt ons 150000.- roepia en is voor hun ook goedkoper . Normaal betaal je 500000.- roepia per auto. Het heeft hier geregend wij hoopten dat wij de regen van deze vakantie wel gehad zouden hebben, maar nee hoor het was er weer . Wel is dit gedeelte van het eiland een stuk groener als de omgeving van Labuanbajo , volgens Kor komt dit door de regen. In nog geen twee uur rijden wij naar Moni , een klein dorpje aan de voet van de Kelimutu de hoogste berg en vulkaan van Indonesië . Onze reis naar Moni gaat door een fantastisch berg landschap vol met jungle en rijstvelden . Wij rijden langs stijle hellingen en diepe dalen,met soms een mooi vergezicht. Het is jammer dat het bewolkt  is anders zouden de kleuren nog mooier uitkomen. Als wij in Moni aankomen regent het en is het zwaar bewolkt. De taxi chauffeur kon het eerst niet vinden en wilde ons in het centrum uitzetten. Maar daar namen wij geen genoegen mee , breng ons maar naar Serwati homestay zeiden we . Na een paar keer vragen waren wij op het juiste adres . Bij het afrekenen wil de chauffeur ineens 500000.- roepia hebben i.p.v. de afgesproken 350000.- roepia. Hij gelijk bellen met zijn collega, die stond  even later bij ons met de overgebleven twee andere gasten. Zij legden het verschil bij en iedereen ging tevreden zijn eigen weg. De kamer was simpel en niet helemaal top, zo konden wij niet zomaar douchen wij moesten dan eerst vragen of de waterpomp aan kon anders hadden wij geen water. Ook ontbrak er een kraan aan de wasbak en was het toilet vies en versleten . Geen tafel , geen stoel alleen een eenpersoons bed in een hele grote ruimte en een tweepersoonsbed in een wat kleinere ruimte. Verder was het oud en vervallen. Gelukkig was het maar voor een nacht en wij besluiten niet te klagen. Het begint gelukkig wat op te klaren en wij gaan Moni even verkennen er moet hier ergens een waterval zijn en een hot spring. Wij wandelen een kilometer langs de weg en vinden de afslag naar de waterval, gelukkig is het geen grote wandeling en al snel zijn wij bij de eerste waterval . Hij is bruin van kleur , dit komt door de hevige regenval de regen neemt aarde mee naar de Rivier en deze kleurt het water bruin. Zwemmen in het meertje wat er voor ligt gaat hem niet worden dus. Dan maar op zoek naar de hot spring, voor de hot spring staat een huisje waar wij ons moeten registreren . Bij dit huisje moeten wij ons registreren en de toegang van 10000.- roepia betalen. De hot spring is recht tegenover het gebouwtje , maar is erg klein. Als wij de kloof inlopen zou achterin nog een waterval zijn zegt de man waar wij de kaartjes gekocht hebben. De zon begint steeds een beetje meer te schijnen gelukkig , hierdoor word het ook iets warmer. Wanneer wij de kloof inlopen zien wij een wirwar van bamboe bruggetjes van links naar rechts over het riviertje liggen. Deze passen mooi in de natuurlijke omgeving. De kloof is begroeid met verschillende bomen en planten waaronder ook een paar hele grote varensbomen . Ook hier is het water weer bruin en besluiten wij niet te gaan zwemmen. Als wij weer terug gaan en op de grote weg uitkomen , lopen wij recht tegen Rainbow café aan. Hier eten wij snel een heerlijk bord met fried Rice . Er moet ook nog ergens een hot spring zijn die groter is . Twee kilometer verder vinden wij deze natuurlijke warme bron, heerlijk warm is het water ongeveer 40 graden. De dorpelingen hebben twee grote baden gemaakt waar je lekker in kunt zitten. Eerst zijn wij alleen met nog twee Duitse toeristen , maar al snel komen er ook mensen van de lokale bevolking . Zij nemen shampoo en zeep mee om zich lekker te wassen, ook staan er een paar tanden te poetsen. Het word dus gewoon gebruikt als een badkamer door de lokale bevolking . Als wij terug lopen naar Moni betrekt de lucht weer en begint het een beetje te sputteren . Geen blauwe lucht meer te zien maar dikke wolken ,die tussen de bergen door onze richting op komen. Als wij bij Serwati homestay aankomen  besluiten wij even door te lopen richting centrum om er vervoer te regelen voor morgenvroeg . Wij konden ook wel met de eigenaar naar de Kalimutu maar die was in onze ogen te duur.( Naar de Kalimutu met auto en daarna door naar Riung voor 1.700000.- roepia dat is 100 euro. ) Het idee was om een scooter te huren en zelf er heen te rijden, en daarna met de bus naar Riung te gaan. Bij een garage waar ze aan het banden plakken waren vroegen we waar we een scooter konden huren met chauffeur . Natuurlijk was dat geen probleem 150.000 roepia p.p. De Locals verhuren hun scooters aan de toeristen. Het begint steeds harder te regenen en wij besluiten in het naastgelegen eettentje een hapje te gaan eten. We bespreken onze kansen om op de Kelimutu  te komen en zien het somber in , want je kunt er wel heen als het regent , maar je ziet dan niets . De hoogste berg van Indonesië is dan geheel verdwenen in de wolken. Wij gaan vandaag vroeg naar bed ,want we willen vroeg op om mooi op tijd naar de vulkaan te gaan en hopen op beter weer morgen.