Hanoi naar Cat Ba

11 augustus 2015 - Cat Ba Island, Vietnam

Dinsdag 11 augustus. Aankomst in Hanoi om 6 uur .Kor heeft deze keer redelijk geslapen in de trein Bijke daarentegen heeft van de kou geen oog dicht gedaan. We kwamen aan op een ander station dan waar we van waren vertrokken. We moeten naar hai phong met de trein want daar vertrekt de boot naar cat ba . We lopen om het station heen en aan de voorkant weer naar binnen. Kor gaat direct naar het loket en regelt 2 kaartjes voor de trein van 6.30 uur naar hai phong. Het is best bewolkt en het regent af en toe. Dat vinden we niet leuk zou het geluks armbandje uitgewerkt zijn?? Na tweeënhalf uur komen we in hai phong aan en weer staan de buschauffeurs en taxi's je op te wachten. Ze willen ons allemaal wel naar de haven brengen voor 50.000,- dong. Wij willen wel met de taxi maar dan gewoon met een meter. De taxi die ons uiteindelijk bracht koste 23.000,- dong toen Kor hem het gepast gaf wilde hij het niet aannemen, hij hield een briefje van 50.000,- omhoog. Kor wees hem op de meter en legde het geld op de bijrijders stoel. Ook bij het boot ticket kantoortje zeiden je moet snel een kaartje kopen want de boot gaat zo. Het kaartje zou 220.000,- dong p.p. zijn en anders moesten we een uur wachten. Dat maakte ons niets uit want we moesten toch ontbijten . Kor regelde twee tickets voor een boot die later vertrok en ook maar 150.000,- dong p.p. koste. Je ziet dat als je in dit land een beetje uitpluist en geduld hebt en goed onderhandeld dan betaal je vaak maar de helft van wat gevraagd word. Toen we zaten te ontbijten kwam er een Vietnamese vrouw bij ons zitten. Ze hoorde dat we uit Nederland kwamen en legde ons uit dat ze Nederlands aan het leren was om ook naar Nederland te verhuizen, want ze is getrouwd met een Nederlandse man. Ze sprak ook best al goed Nederlands . In september gaat ze eerst voor drie maanden heen om een inburgering cursus te doen hun 3 kinderen komen dan later. De boot naar Cat Ba vertrekt en we nemen afscheid met een dikke doei van An. Na drie kwartier varen zijn we op het eiland. Nu nog even een half uur met de bus en we worden voor de deur van ons hotel afgezet. Het was nog maar 12 uur en we waren al op plaats van bestemming . Na het inchecken hebben we onze strand spullen gepakt en zijn direct naar het strand gelopen. Het mooie weer had ons inmiddels ook weer gevonden ( geluks armbandjes werken nog ) . Op het strand stonden stapels plastic stoelen en ieder met een tafel erbij. Ook stonden er houten ligbedden ( zonder kussen ) we gaan even op een stoel zitten en direct stond er iemand naast ons ,stoel 20.000,- dong tafel 20.000,- dong  parasol 20.000,- dong ja ja . Alleen stoel in restaurant gratis  als je eet. We zijn op ons kleed op de grond gaan liggen om even bij te komen van een lange reis. Op de weg terug naar het hotel hebben we wat informatie hier en daar gevraagd over een boottripje naar Halong Bay. We boeken er eentje voor de volgende dag. Gaan dan naar hotel om even op te frissen en vervolgens lekker te gaan eten. We zijn weer op een mooi plekje uitgekomen maar nu maar eerst slapen tot morgen.