Dag 1 Kano tour Rottnan

9 augustus 2021 - Rottnan, Zweden

Zweden 9 Augustus 2021

Als we om een uurtje of negen wakker worden gaan we snel ontbijten en onze spullen inpakken want we moeten naar het dorpje vlakbij rijden om boodschappen te doen. Ook moeten we langs de viswinkel om de gebroken spullen van Kor te vervangen. Als we genoeg proviand en visspullen hebben gaan we weer terug naar de camping. Om ons te melden bij het vertrekpunt. We krijgen een grote ton ( waterdicht) daar kunnen we onze etenswaren in doen en een grote waterdichte tas waar kleding in kan. Als we deze hebben ingepakt melden we ons bij de camping eigenaar. Deze heeft voor ons een volledige camping uitrusting klaar staan, tent, slaapzakken, kook en eetgerei een zaag en een bijl voor hout te hakken,best een grote uitrusting. Als we alles zo bij elkaar zien staan vragen we ons af of het wel in de kano past, het is namelijk best wel veel. De kano kan wel tot 500 kilo beladen worden, zegt de eigenaar dit kan prima zo. Na alles ingeladen te hebben gaan we met de auto richting de Noorse grens, vlak er voor gaan we één landweg in en stoppen midden in een bos.  Deze alternatieve landingsplaats is het dichtste bij de Noorse grens, als we vijf kilometer stroomopwaarts varen zijn we in Noorwegen zegt de eigenaar. Als alles is ingeladen varen we richting Noorwegen en proberen via een snelstromend snel stuk omhoog te paddelen, dat lukt niet echt en al snel zitten we vast. Hup Kor schoenen uit en in het frisse water in om de boot weer vlot te trekken. Nog geen 10 minuten onderweg en nu al in de problemen pfff dat wordt nog wat deze trip. We besluiten om maar gewoon met de stroom mee te varen, we keren en besluiten rustig aan te doen, we hebben tenslotte vakantie. De stroom voert ons langs bredere stukken (formaat meer)en smallere maar ook beduidend sneller stromende stukken. Hier en daar is het water te ondiep en moeten we even terug varen om door een diepere geul verder te kunnen. Overal liggen boomstammen en soms verhogingen in het water waar we omheen moeten manoeuvreren. Vaak gaat het goed, maar regelmatig zitten we vast of de kano draait en varen we achteruit de rivier af, haha. Maar wat is het mooi en wat genieten we hiervan, de rust ,het heldere water met dotterbloemen en waterlelies de spiegels van meren omringd door het Zweedse woud. Om een uur of zes kijken we naar een plaatsje om ons kamp op te slaan en na een paar mislukte pogingen vinden we één plekje in het bos en slepen onze spullen een meter of twintig het bos in. Op een open plek gaan we onze tent opzetten en dat ging sneller dan we gedacht hadden, in nog geen tien minuten stond hij al. Nu nog even eten koken ook dit gaat voorspoedig en in een mum van tijd zitten we aan een lekker maaltje. Het is nog licht als we klaar zijn en daarom besluiten we nog even te gaan vissen. Als we alle twee bij de eerste worp vast komen te zitten besluiten we direct te stoppen, omdat we onze spullen niet kwijt willen. We gaan een klein kampvuur maken in onze bbq en wat kletsen bij de tent. Als het om elf uur donker begint te worden kruipen we de tent in en gaan slapen. Misschien als we morgen wakker worden en vroeg gaan kanoën zien we bevers maar dat is altijd afwachten. Zeer tevreden over deze fantastisch mooie dag gaan we slapen.