Hetteboda wildernis camping.

1 augustus 2021 - Urshult, Zweden

Zweden 1 Augustus 2021

We worden wakker in een oase van rust en gaan eerst maar een kijken waar we terecht zijn gekomen. We staan op een mooie ruime plek aan een kanaaltje. Wel is het een beetje hellend en dus gaan we eerst maar even de camper op de blokken rijden om toch maar enigszins waterpas te staan. Het is redelijk goed weer en we twijfelen of we de voortent op gaan zetten of het alleen met de luifel gaan doen. Na het ontbijt gaan we eerst naar de receptie om ons in te checken en wat info over de camping te vergaren. Ook vragen we naar de plek waar we onze stekker in kunnen pluggen hij begint te lachen en zegt wij zijn een natuur camping en hebben geen elektriciteit en stromend water. ( zoveel campings bekeken, dus ff de draad kwijt 🙈)  Als je wilt douchen moet zelf eerst water oppompen en verwarmen in een douche zak , voor elektra moet je zelf een zonnepaneel meenemen. Gelukkig hebben wij een op de camper en hebben dus geen problemen ( denken we) dit blijkt niet het geval want onze koelkast werkt vreemd genoeg niet op de accu. Bij de receptie was het een Nederlandse man die ons hielp , hij had de camping een paar jaar geëxploiteerd en was nu in dienst bij de huidige pachter. Hij vertelde ons in het kort wat te doen en te laten op de camping en welke activiteiten er zoal aanwezig zijn. Terug bij de camper besloten we toch maar de voortent op te zetten en de kano op te blazen. Tegen een uur of twaalf waren we hiermee klaar en hebben we nog steeds een probleem met de stroomvoorziening van de koelkast. Kor besluit maar eens aan de buurman te gaan vragen hoe dat allemaal precies werkt, want hij kan ook op gas koelen hoe raar het ook klinkt. Ons lukte het niet om dit aan te krijgen maar gelukkig de buurman wel. Het was maar goed ook want het vlees in ons vriezertje was al half ontdooid.
Inmiddels is het tegen enen, en we krijgen trek. Kor maakt lekkere pannenkoeken, met en zonder banaan. Als dit naar binnen gewerkt is, gaan we kanoën. We liggen gelijk aan een kanaaltje dus kunnen de kano zo in het water laten glijden. Instappen is altijd een dingetje maar het gaat goed. We peddelen gelijk naar het grote meer, eerst komen we nog een vuurplaats tegen, er zijn op deze camping veel vuurplaatsen, je moet zelf wel je hout zagen, maar alle gereedschap is aanwezig, zelfs kruiwagen om het bij je plekje te brengen. Verderop komen we de sauna tegen en dan nog een klein stukje en zijn we op het grote meer, daar waait het aanzienlijk, dat was op de camping niet te merken. Na enige krachtsinspanning zijn we aan de overkant, het meer is omringd door naald en loofbomen en in het water zijn veel mooie waterlelies. We varen een rondje om het meer, langs de kant, minste last van de wind en varen het kanaal weer naar binnen. We varen onze plek voorbij, het kanaaltje loopt nog een heel stuk door, heel leuk om de camping vanaf het water te bekijken, en leuk om te zien hoe anderen hun kamperen invullen, soms heel luxe met grote campers, maar ook heel primitief met een tentje, ieder op zijn eigen manier. De een heeft een hangmat mee, de ander is al een vuurtje aan het fikken midden op de dag, bbq,s  die al aan zijn, creatieve oplossingen om extra droge plek te creëren met doeken, enz. We peddelen verder en komen uit op een ander meer, hier is het vrij ondiep en als we peddelen, komt het grond mee naar boven, alles is hier begroeid in het water. Het kleine meer gaat over in het grote meer en varen opnieuw het kanaal in, het is mooi geweest voor vandaag.
we hebben alweer trek en gaan de bbq aanmaken, kipsate met gegrilde paprika en ui. We koken er wat rijst bij en maken een salade, kostelijk maaltje.
De koelkast doet het nu goed, dus mooi om te weten dat we zonder camping voorzieningen alles kunnen gebruiken. We gaan s,avonds nog ff vissen, vangen allebei wat, en tegen het schemeren houden we het voor gezien, kunnen het ook niet meer zien. Wat een leuke dag hebben we gehad, Kor gaat nog ff schrijven, en bijke gaat verder met haar boek. Hopelijk morgen weer zo,n mooie dag.