Kor de sloper!

7 augustus 2021 - Vänern, Zweden

Zweden 7 Augustus 2021

Weer zijn we vandaag vroeg uit de veren en het is fantastisch mooi weer . Snel gaan we ons wassen en na een stevig ontbijt stappen we weer bepakt en bezakt met onze visspullen op de fiets. We besluiten naar het Vanern meer te gaan hiervoor hebben we geen viskaart nodig. Toch moeten we eerst nog langs de winkel om even een vers brood op te halen, Bijke had het briljante idee om een vers brood op te halen daar kunnen we dan Nutella op doen en eten als gebakjes. Als we op de plek aankomen waar we willen zitten gaan we met de rug in de wind zitten . Het is een oude vervallen pier van een meter of vijftig, het kost ons enige moeite om het einde te bereiken over de los liggende keien en stenen waaruit de pier bestaat. Op het einde was een redelijk vlak stuk waar we onze krukjes makkelijk kwijt konden . Als we helemaal geïnstalleerd zitten gooien we ons hengeltje uit. Na nog geen minuut slaat Bijke een enorme brasem aan de haak. Kor moest het met het schepnet uit het water vissen anders was de lijn geknapt. Hierna vangen we goed door en soms zijn ze zo groot dat er een haakje of onderlijn verspeeld wordt. We gaan het ook maar eens met de winkelpikker hengel proberen in de hoop een forel of zalm of iets dergelijks te vangen. Na een paar keer proberen blijft (natuurlijk) Kor weer eens vast zitten op de bodem en ja hoor hij verspeeld onderlijn ,aas en snoer. Teleurgesteld gaat hij maar weer verder met zijn werphengel. Ook Kor vangt nu een grote brasem, nu is het Bijke haar beurt om hem met het schepnet binnen te halen. Het schepnet zit vol met slijm en schubben van de vis. Kor gaat het wel even uitspoelen, hij doet het zo goed dat het schepnet breekt. Hoe hij het altijd voor elkaar krijgt weet niemand. Maar toch is het steeds weer raak met deze sloper. Gelukkig is het weer goed, droog en langere periodes met zon. Wel waait het flink en daardoor voelt het als de zon even achter een wolk verdwijnt iets frisser aan. We vangen veel vis de ene na de andere vis wordt aan de kant getrokken. Als Kor bij vis nummer 25 is, denkt hij een hele grote brasem aan zijn haak te hebben, breekt hij de molen van zijn werphengel in drie stukken. Het is ook altijd dezelfde die deze kapriolen uithaalt. Misschien was Kor de Sloper een betere naam geweest i.p.v Kor de Vries. Het is inmiddels ook alweer half zeven en tijd om terug te gaan naar onze camper, we willen zoveel mogelijk opruimen want morgenochtend trekken we verder. Als we alles zoveel mogelijk hebben opgeruimd en ons avondmaal op hebben, genieten we de rest van de avond met een drankje bij ons kampvuur. Iedere plek heeft namelijk zijn eigen vuurplaats en bijna iedereen maakt daar s’avonds gebruik van, wat een heel gezellige sfeer geeft aan de camping. Benieuwd naar wat de nieuwe dag ons weer gaat brengen kruipen we onder de dekens.