Zalm of worstjes??

15 augustus 2021 - Munkedal, Zweden

Zondag 15 Augustus

We hebben de wekker lekker vroeg gezet, zodat we de hele dag kunnen vissen. Als we om negen uur bij de boerderij zijn om de visvergunning en hengels te regelen moeten we de eigenaar uit bed bellen. Als hij uiteindelijk tevoorschijn komt regelen we hengels en vergunningen en dalen af de vallei in naar de rivier. Hij heeft ons een paar goede plaatsen aangewezen op de kaart die we meegekregen hadden . De eerste stek was gelijk bij het punt waar we de rivier bereikt hadden. Je moet je de rivier voorstellen als een snelstromende beek van een meter of tien breed met sommige zeer snel stromende ondiepere delen, die dan weer overgaan in een langzamer stomende poel. Het is dus gewoon een stuk ongerept natuur, prachtig alleen al om naar te kijken. Hier gaan we dus proberen zalm te vangen. Het weer is ons vandaag goed gezind, want het waait minder als gisteren en de zon schijnt. Het is toch een voorrecht om in zo’n omgeving te mogen zijn en dan ook nog te kunnen vissen (al kost de vergunning wel €35,- p.p.). Na een paar keer de hengel uitgegooid te hebben blijft Bijke ergens achter haken op de bodem van de rivier. Met geen mogelijkheid krijgen we het snoer weer los. Dat wordt een klusje voor Kor, hij zal het koude water in moeten om het snoer proberen los te krijgen. Gelukkig hadden we zwemkleding , waterschoentjes en handdoek mee. Heel voorzichtig loopt hij het extreem koude water in , voetje voor voetje bang om uit te glijden. Als hij uiteindelijk tot zijn borstkas in het water staat te bibberen krijgt hij zonder veel moeite de blinker achter het obstakel vandaan . Snel komt hij weer op de kant om zich in de zon weer wat op te warmen. Als hij zich net weer heeft aangekleed en weer gaat vissen komt hij zelf vast te zitten. Weer lukt het ons niet om de blinker vanaf de kant los te krijgen, hij zal dus weer het koude water in moeten om niet zijn spullen kwijt te raken aan de rivier. Weer lukt het hem om de blinker los te maken, zodat we verder kunnen vissen.  Nadat we het op deze plek een uurtje of anderhalf hebben geprobeerd verkassen we naar de volgende plek, die volgens de camping eigenaar een goede zou zijn. Deze plek is eigenlijk mooier en ligt volledig in de zon. Ook staat er een bankje en is er een schuilplaats met een grill plaats er voor. Echter vangen we hier ook geen zalm, wel zien we er een paar springen. Wat we wel vangen hier zijn een paar grondhaaien, zoals we de stenen maar noemen waar de blinkers steeds achter blijven haken. Herhaaldelijk zitten we vast en een keer of tien deze middag moet Kor het water in. In het begin kon hij zich nog lekker opwarmen aan de zon ,maar deze was om een uurtje of twee verdwenen achter de wolken. Wat we  ook proberen dieper vissen, ondieper vissen, grote blinker, kleine blinker we vangen niets. Als Kor om een uurtje of vier klappertandend voor de tiende keer het stervend koude water uit komt wil hij graag naar de camper om zich wat op te warmen. We drinken even koffie en thee. Daarna gaan we het nog even proberen , Kor zegt gelijk wat er ook gebeurt “ ik ga niet meer het water in” . Gelukkig was het vanavond ook niet nodig want we bleven nergens achter haken. Jammer genoeg vangen we wederom niets en teleurgesteld gaan we naar de camper. Ons plan is om vanavond nog te vertrekken richting het meer van Asnen ongeveer 300 kilometer hier vandaan en verder zuidwaarts. Als we alles weer ingepakt en vastgezet hebben is het alleen nog even water bijvullen en chemische toilet legen. Het begint al te schemeren als we weg rijden , één ideaal moment om elanden te spotten zegt Bijke, helaas is dit ons ook niet gegeven vandaag. We zoeken een slaapplaats waar we kunnen overnachten. De app park4nicht geeft ons weer een in the middel of nowhere . Wel moeten we wegen nemen waar we niet langs mogen , van die smalle wegen door dichte bossen waar het aarde donker is. Als we arriveren snel installeren en slapen morgen weer een lange reis voor de boeg.

1. Jeanet:
    18 augustus 2021
    Ik begin langzaam aan medelijden met jou te krijgen Kor.