Prachtig natuur

14 augustus 2021 - Munkedal, Zweden

Zaterdag 14 Augustus

Voor vanochtend maar even de wekker gezet, want we willen graag vroeg vertrekken naar Mukedal. De bedoeling is om daar een of twee nachten te staan en op zalm te gaan vissen. Beiden hebben we dat nog nooit gedaan en we zijn enorm benieuwd hoe zo iets in zijn werk gaat en of we dat überhaupt kunnen. Eerst maar eens zien of we van deze plek weg kunnen komen. De wild kampeer plek was leuk, maar lag aan een onverharde weg. Aangezien het gisteren avond hard geregend had en het waarschijnlijk vannacht ook niet droog gebleven is was het pad aardig aan de soppige kant. Gelukkig kwamen we zonder problemen weer op de verharde weg en konden we om acht uur S’morgens al gaan rijden. We hopen op dit vroege tijdstip nog ergens een eland of wat herten te spotten, helaas hebben we de hele reis niets aan dieren gezien. Terwijl we toch het eerste uur voornamelijk op gravel wegen reden en de bossen af en toe werden onderbroken door akkers. Het mocht helaas niet zo zijn, des al niet te min genieten we van al het natuurschoon in het glaskogen natuurgebied. Als we het natuurreservaat uit rijden worden de bossen minder en minder en maken plaats voor een meer glooiend landschap met grote korenvelden en graslanden. Na een uurtje of twee komen we aan in Munkedal en gaan eerst nog even boodschappen doen. Als de koelkast weer vol zit vertrekken we naar onze camping, waar de vriendelijke eigenaar ons verwelkomd. We vragen hoe en wat om te mogen vissen en leggen uit dat we onze eigen hengels mee hebben. Hij moet lachen en zegt met deze materialen ga je geen zalm van zes a zeven kilo binnen slepen. Ook hebben we verkeerde vislijnen, gelukkig heeft hij dat zodat we het wel kunnen huren als we echt op zalm gaan vissen. Het waait erg hard en dat maakt het best fris. We besluiten daarom het windscherm op te zetten . Het waait echter zo hard dat aan het einde van de middag het windscherm om waait. Na een enorme plensbui van een drie kwartier ongeveer gaan we even de rivier verkennen. We lopen ongeveer een kilometer langs de rivier stroomopwaarts en via de weg weer terug. We hebben al in de gaten het wordt morgen best nog lastig om alle plekjes te bereiken. Nu waren we met lege handen ,maar morgen moeten álle visspullen mee. Ook was het bijna onbegaanbaar geworden door de regen, wat alles spekglad heeft gemaakt. Als we weer terug zijn koken we een lekker maaltje “tagliatelle met zalm “ ,deze zalm komt uit de supermarkt maar we hopen morgenavond onze eigen gevangen zalm op de bbq te kunnen gooien. Je mag maar twee vissen meenemen, forel ,zalm of zalmforel maakt niet uit 2 is the max. S’avonds trekken we ons plan voor morgen en gaan vol verwachting naar bed.