Van Cebu naar Bohol

10 augustus 2016 - Moalboal, Filipijnen

Woensdag 10 augustus,
Weer lekker vroeg wakker, want het is altijd spannend een reisdag. We gaan nog even bij het zwembad liggen en nemen nog een duik om vervolgens alles in te pakken en uit te checken . Kor rekent af en besteld vervoer naar de bus stop. De busstop is midden in het centrum van Moalboal , waar gelijk natuurlijk weer trycicle en jeepeny klaar voor je staan om je goedkoop te vervoeren. Ze vinden het maar vreemd dat je niet met hun meegaat, want zij zijn de beste en comfortabel en niet duur. De bus duurt lang zeggen ze ook voordat hij hier komt om ons op te pikken. We gaan eerst naar de warme bakker voor brood. Als dat op is, komt er al snel een bus die ons naar argao brengt . We moesten wel 1 x overstappen maar dat ging best snel. Toen gingen we met een trycicle na enig afdingen voor 50 peso naar het vertrekpunt van de boot. Dit bleek de pier te zijn waar de boot je naar een heel klein eilandje brengt, en vaart alleen op dinsdag en zaterdag, dit was dus de verkeerde pier, grrr. Na wat overleg vertrekken we alsnog naar de juiste pier,waar  we 10 min later arriveren . 100 meter voor we stopten bleek de trycicle ineens een lekke band te hebben, of dit een slecht voorteken was weet ik niet. We wilden tickets kopen, zodat we trycicle chauffeur gepast konden betalen maar er zat niemand achter het loket. Toen is Kor maar de boot opgelopen om tickets te kopen, teleurgesteld kwam hij weer terug en vertelde dat de boot kapot was en pas morgen om een uur of 4 klaar zou zijn. Er zat niets anders op dan maar weer naar de hoofdweg te lopen en een bus te nemen naar Cebu city te nemen. Weer twee uur later zijn we eindelijk in de hoofdstad van Cebu. Snel nemen we een taxi naar de haven, normaal zouden we met de bus gaan maar dit moet nu even snel omdat we weten dat de laatste boot om 17.00 uur gaat. Snel een kaartje gekocht en naar de vertrekhal, gelijk bagage aan boord en wij ook natuurlijk. We zaten nog maar net en de boot vertrok al en 2 uur later zetten we voet aan wal in Bohol. Weer gelijk trycicle 's, maar wij willen naar de busterminal . Het is inmiddels 19.00 uur en dus alweer donker, jammer want zo kun je niet genieten van de mooie landschappen. Om een uur of 20.00 zet de bus ons af voor de afslag naar nipa hut, ons onderkomen voor de komende 2 nachten. Gelijk komen er twee motorrijders aan die ons wel voor 20 peso p.p. naar nipa hut willen brengen. Twee kilometer over een heel slechte weg ver in de jungle ligt nipa hut een eenvoudig en basic verblijf aan de loboc rivier. Nadat we ons hadden ingecheckt en onze rugzakken in de kamer hadden gestald, zijn we met dezelfde motorrijders naar het dorp  gereden om een hapje te eten. Uitgeput van het reizen daarna direct maar naar bed.

1. Hannie:
    19 augustus 2016
    Ja iedereen wil wat verdienen hé ze zijn allemaal de beste hier is alles goed geregeld en streng om alles perfect te laten lopen.
    Verder wel heel spannend maar ook met veel ergernis je doel bereikt en dan eindelijk
    lekker slapen.
    liefs mams