Loboc

11 augustus 2016 - Loboc, Filipijnen

Donderdag  11 augustus,
Na een goede nachtrust in ons eigenlijk toch wel klein verblijf, de kamer was 2,5 bij 2,5 meter. Besluiten we ontbijt te nemen bij nipa hut. We hadden geen zin om 2 km terug te lopen naar de bewoonde wereld. Tijdens het ontbijt besluiten we een scooter te huren en de omgeving te gaan verkennen, er staan tal van toeristische plekjes op ons programma. De scooter konden we gelukkig bij de accommodatie huren. Voor 800 peso konden we 2 dagen in de prachtige natuur van Bohol rond toeren. De wegen in de filipijnen zijn redelijk goed, als je maar op de grote weg blijft . Na een tijdje zien we een bord waarop staat hangende brug. Wij kijken en alles wat we zien is een houten hangbrug tussen twee hoger gelegen punten. Er lopen wat chinezen rond en op de brug foto's te nemen, maar dat doen ze overal. Wij vonden het echter niet spectaculair genoeg en rijden verder. Na zo' n 20 kilometer komen we door het " man made forest " ook dit was niet echt aan ons besteed. Bijke zegt daarover ik ga naar Norg of Gasselte en zie het zelfde. Een aantal kilometers verder komen we langs een opvang centrum van Tarsiers, een kleine aap soort . Ze zijn beschermd en komen nog maar zelden in het wild voor. Ze zijn klein ( passen in je handpalm ) en lelijk, ze lijken wel wat op gremlins met hele grote ogen.Een paar kilometer verder komen we bij chocolate Hills , een verzameling heuvels van ongeveer de zelfde omvang. Het zijn er zo'n 1500 verspreid over 50 vierkante kilometer . Ze hebben de naam chocolate hills gekregen omdat ze in de herfst bruin kleuren en lijken dan op hoopjes chocolade. Beneden bij de entree kopen we ons kaartje van 20 peso. Er word ons op het hart gedrukt dat we ook water moeten kopen omdat we 271 traptreden omhoog moeten en dat redden we niet zonder water. We vinden het een beetje overdreven en rijden door. Boven aangekomen moesten we inderdaad een hoge trap op, maar om daarvoor een halve liter water mee te nemen was overdreven. Boven genieten we van het uitzicht over de heuvels en maken wat foto's en filmpjes. Bij het volgende dorpje maken we een stop om wat lekkere broodjes te eten bij een warme bakker, we waren nog niet begonnen met eten of het regende pijpenstelen . Toen we ons broodje op hadden was het gelukkig weer droog en konden gaan beginnen aan de terugtocht .
Op de terug weg kwamen we nog langs een adventurepark omdat we nog wat tijd overhadden zijn we even gaan kijken. Je kon er zipp linen ( tussen 2 bergen over een afstand van 500 meter  120 meter hoog boven een mooie waterval ) ook bestond de mogelijkheid met een stoeltjes gondel hetzelfde te doen. Na enige twijfel kozen we er toch maar voor de zip line. Ik mag wel zeggen een geweldige ervaring en zeker aan te raden als je er toch bent, ook hier geldt weer voor de prijs hoef je het niet te laten 350 peso = €7.- p.p. Ook kun je je waardevolle en/of breekbare spullen gratis in bewaring geven bij een speciaal daarvoor  ingerichte balie . Na dit spektakel zijn we nog even gaan kijken bij nuts huts , een accommodatie uit de lonely planet waar we eerst naar gekeken hadden voor overnachtingen. Gelukkig hadden we deze niet geboekt omdat deze nog verder afgelegen lag en de weg ernaartoe was vele malen slechter. Ook moesten we een nogal lange en stijle trap afdalen om er te komen. We hebben hier maar even wat gegeten wat overigens best goed smaakte.  Toen maar de gevaarlijke,lange en stijle weg terug.
Net voordat de duisternis inviel waren we weer bij onze accommodatie. We hebben nog even de dag doorgenomen en zijn lekker gaan slapen.

1. Hannie:
    19 augustus 2016
    nou dit was dan wel weer geweldig mams