Ubud met gids Katut

13 juli 2014 - Ubud, Indonesië

Vandaag opnieuw vroeg opgestaan, om acht uur staat onze chauffeur voor de deur.

We gaan eerst naar  Pura Taman Ayun  dat is een tempel bij Mengwi ten westen van Ubud op Bali.

De tempel is gewijd aan de voorouders van de vorsten die tot 1892 over Mengwi heersten. Pura Taman Ayun is uit 1634 en is gelegen in een watertuin met aan drie zijden een gracht met lotusbloemen. Te bereiken via de hoofdpoort (Kori agung) met een beeld van Sai. Er zijn diverse meru-torens die de bergen voorstellen, de plaats van de goden. De hoogste meru (rechtachteraan) heeft elf verdiepingen en stelt de berg Gunung Batukau voor. Ook zijn er diverse paviljoens.

Vervolgens gaan we naar de Pura Ulun Danu
De Ulun Danu Bratan is een Balinesische Pura, een hindoeïstische tempel op Bali. De Pura Ulun Danu Bratan ligt in het noordwesten van het eiland bij het Bratan-meer.

De tempel is gewijd aan de godin Dewi Danu, de godin van het water, meren en rivieren. Dit meer speelt een belangrijke rol in de irrigatie van de omgeving.

Het complex werd in 1633 gebouwd. Het is verdeeld over verschillende eilandjes. De Meru, met elf daken is gewijd aan Shiva en zijn gemalin Parvati. Ook Boeddha (als reïncarnatie van Vishnoe) heeft een plaats in de hindoeïstische godentempel.

Het Bratan-meer staat bekend als het "heilige bergmeer", de omgeving is zeer vruchtbaar. Het ligt op 1200 meter hoogte en het klimaat is daardoor koel. Dit ziet er erg mooi en imposant uit, en er is vandaag een ceremonie. Veel muziek, mooie kleding en heel veel offers.

Dan gaan we naar de rijstvelden van Subak. Deze zijn na 12 jaar uitgeroepen tot Cultureel Erfgoed. De indrukwekkende en eeuwenoude rijstvelden kenmerken het landschap van Bali. Rijst en Bali zijn voor vele twee begrippen die niet los van elkaar te zien zijn. De rijstvelden zijn terrasvormig en hebben een groene en vruchtbare uitstraling, wat kenmerkend is voor de unieke uitstraling van het landschap. De rijstvelden van Subak hebben de status van Cultureel Erfgoed ontvangen door hun unieke Subak irrigatiesysteem. De velden worden voorzien van water door middel van een watertempel.

Het is inmiddels 1uur en onze maagjes moeten gevultd worden, we eten bij een warong waar een compleet balinees buffet klaar staat. Heerlijk allemaal, moeilijk om te kiezen.

De vlindertuin is het volgende wat we gaan bezoeken. We zijn een beetje sceptisch, dat komt omdat we een slechte ervaring mee hebben gehad in Thailand. Het overtreft al onze verwachtingen, wat een soorten en kleuren. Ook nog wat geleerd, de meeste vlinders leven 14 dagen en een paar soorten maar slechts 5 dagen. Zeer de moeite waard om te bezoeken.

Omdat het nog maar drie uur is besluiten we om vandaag ook de Tanah Lot te bezoeken in plaats van morgen.

Pura Tanah Lot is een Balinese tempel (pura) aan de westkust van Bali. Het ligt in zee boven op een rots.

Bij laag water is de tempel net wel of net niet met droge voeten te bereiken over een zanddam (wantij) van zo'n twintig meter lang. De toegang is echter beperkt tot de eerste vijf meter van het mini eilandje. Op het toegankelijke deel is een 'grot' met een magische bron. Alhoewel de tempel in de zee ligt, komt er zoet water uit deze bron.

We hebben veel gezien en veel indrukken op gedaan, tegen 19.00 zet de chauffeur ons af in Ubud zodat we nog even ergens een vorkje kunnen prikken en dan terug naar het hotel, douchen en slapen.