Boottrip islands of Riung

14 augustus 2018 - Riung, Indonesië

Dinsdag 14 August ,

Om zeven uur gaat de wekker, snel uit bed en wassen. Alle spullen bij elkaar zoeken en ontbijten. Om kwart voor acht lopen wij richting haven, als we daar om acht uur aankomen, kunnen wij gelijk doorlopen naar het einde van de pier. Hier staat de kapitein ons al op te wachten, hij helpt ons in de boot en we vertrekken. Riung is een kleine plaats aan de kust en men leeft voornamelijk van de toeristen die de zeventien kleine eilandjes willen bezoeken. Verder is er hier niet veel te doen, de omgeving is mooi begroeid en de eilandjes zijn adembenemend mooi. Ons tripje gaat vandaag langs vier van de mooiste eilanden. Wij varen eerst naar een mangrovebos eiland , hier kun je niet aan wal omdat er geen strand of steiger is. In de mangroves hangen allemaal hele grote vleermuizen ( vliegende honden) ondersteboven in de bomen. Als de kapitein lawaai begint te maken schrikt een groot gedeelte wakker en begint luid krijsend weg te vliegen. Om even later weer te gaan hangen in een andere boom.  Na een tijdje gekeken te hebben ,varen wij naar een ander eilandje. Onderweg passeren wij twee hele kleine eilandjes, mooie pareltjes in een hel blauwe zee met groene palmen en wit zand. Het zou zo op een ansichtkaart kunnen staan. Als wij ze voorbij zijn varen we recht op een eiland af dat wat groter is, honderd meter voor de kust stopt de kapitein en moeten wij naar de kant toe snorkelen. Eerst maken wij nog wat foto's en filmpjes vanaf de boot, want het ziet er echt schitterend uit. Antraciet gekleurde rotsen steken ver boven het kraakheldere azuur blauwe water uit, met daarvoor een hagelwit strand met een paar palmbomen die op hun beurt weer vel afsteken tegen de strak blauwe hemel. Ook de wereld onder water ziet er fantastisch uit , vele fel gekleurde vissen zwemmen er door het mooie gekleurde koraal. Gelukkig dat de zon schijnt , zo komen alle kleuren zowel boven als beneden water veel beter uit. Na een mooie snorkel tocht komen wij een half uurtje later ook aan op het strand, waar onze kapitein op ons zit te wachten. Wij rusten even uit en drinken wat om vervolgens nog even het water In te gaan om van al het moois te genieten. Grote zeesterren in verschillende kleuren rood , blauw , oranje , gele vissen , groene vissen , hele scholen neon blauwe visjes , groot , klein en in verschillende vormen. Het lijkt hier net of je in een gigantisch groot aquarium aan het zwemmen bent. Na de tweede snorkel sessie laten wij ons even opdrogen door het heerlijke warme zonnetje. Niet veel later varen wij verder naar het tweede eiland waar wij aan land gaan. Weer mogen wij vanuit de boot naar het eiland toe snorkelen. Hier gaan wij ook lunchen verteld de kapitein ons , wij gaan vis voor jullie grillen het klinkt ons als muziek in de oren, beide zijn wij gek op vis en beide beginnen wij aardig trek te krijgen. Het eilandje ziet er net als het eerste prachtig uit, misschien is deze nog wel mooier en lijkt het zand nog iets witter . Ook het snorkelen hier is fantastisch , hele scholen vis zwemmen door het kleurrijke koraal. Ook hier weer veel zeesterren en veel gekleurde vissen in verschillende vormen en formaten. Als wij moe zijn van het snorkelen en op het strand komen ,worden wij aangenaam verrast door de zachtheid van het strand. Het is net poedersuiker zo heerlijk zacht, de zon staat inmiddels recht boven ons en doet goed zijn best. Eerst maar even weer insmeren dan om vervolgens even lekker te gaan liggen. Na een tijdje ruiken wij bbq en Kor gaat op onderzoek uit, als hij even later terug komt vertelt hij , met een blij gezicht ze zijn gigantische vissen aan het grillen. Ja ja ze zijn zeker wel 50 cm per stuk, Bijke gaat snel ook even kijken en komt met een glimlach op haar gezicht weer terug, dat belooft veel goeds voor straks,zegt ze. Als de kapitein ons roept om te komen eten op de boot ligt er inderdaad een hele grote vis op ons te wachten. Wij zijn inclusief kapitein met zijn vijven, maar de hele vis wordt op gegeten , zo ontzettend lekker allemaal ook de aubergine en noodles zijn er heerlijk bij. Na deze voortreffelijke maaltijd gaan we heerlijk op het strand in de zon liggen,  om even goed uit te buiken. Kor gaat nog even snorkelen en neemt de go pro mee , om het vast te leggen voor thuis. Als hij weerkomt ligt Bijke lekker te slapen in de zon. Kor gaat zelf ook nog even zonnen, niet veel later komt de kapitein ons halen . Het is tijd om het paradijs te verlaten en te vertrekken naar het vierde en laatste eiland van vandaag.  Het wordt eentonig maar ook dit is weer zo'n pareltje in de Flores zee, blauwe zee, wit strand , antraciet gekleurde rotsen , palmbomen allemaal even mooi en prima bij elkaar passend. Ook hier moeten wij naar de kust toe snorkelen , helaas is het een beetje bewolkt geworden en komen de kleuren niet meer zo mooi uit. Maar het was nog zeker de moeite waard, het koraal was hier misschien nog wel het mooist van alles wat we gezien hebben vandaag. Grote paarse takken koraal naast zee anemonen dan weer grote groene schotels die dakpansgewijs in de diepte verdwijnen. Zeeslakken tussen zeegras , en vele ander koraal soorten in verschillende kleuren. Als wij op het strand aankomen is de zon verdwenen achter de wolken. Maar gelukkig is hij tien minuten later weer zichtbaar. Wij maken nog even een strand wandeling om op te drogen en vinden hierbij schelpen met daarop een afbeelding van een zeester. Nog nooit hadden wij dat gezien en besluiten er een paar mee te nemen naar huis. Helaas moeten wij nu weer naar het vasteland van Flores en komt er een eind aan een fantastisch mooi snorkel tripje. Als wij aanmeren betaald Kor de kapitein en lopen wij tevreden naar ons hotel. Stefan de hotel eigenaar ziet ons aankomen en vroeg hoe het was, nou fantastisch zeggen wij, dit hadden wij niet willen missen. Hij vraagt of wij betaald hadden, jazeker zegt Kor ik heb betaald. Ook voor de snorkel? nee zegt Bijke dat was inclusief weet je nog? O ja ,nou ja , vooruit het was inclusief zegt Stefan. Gelijk maar even gevraagd voor de bus naar Bajawa hoe laat deze vertrekt en hoe lang hij er over gaat doen, en wat het kost natuurlijk. De bus vertrekt morgenvroeg om zes uur stipt en komt ons bij het hotel afhalen. Al is het maar een ritje van 72 kilometer zal hij er ongeveer drie tot drie en half uur over doen. De kosten vallen gelukkig reuze mee, waar je met een auto ( taxi ) 700.000,- roepia kwijt bent betaal je voor de bus maar 50.000,- p.p. = €3.- p.p.Hmm zegt Bijke, dan hebben wij geen ontbijt.. Kom dan gewoon om half zes ontbijten zegt Stefan ik regel dat voor jullie. Het begint alweer donker te worden en na het douchen gaan wij snel een hapje eten ,om vervolgens maar naar bed te gaan,  want morgen is weer een dag dat wij er vroeg uit moeten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hannie: