Riung

13 augustus 2018 - Riung, Indonesië

Maandag 13 August ,

Het is prachtig weer als wij wakker worden, ideaal voor een dagje strand. Na ons ontbijt gaan wij naar de eigenaar om te onderhandelen over de kamer waar wij vannacht gaan slapen. Hij laat ons twee opties zien een met drie bedden in een smal halletje , en een met veranda en uitzicht op een mooie tuin. Als alles geregeld is vragen wij wat een scooter huren kost bij hem is het 150000.- roepia . O zegt Kor zo duur dat kan toch ook voor 100000.- roepia . Nee dat kan niet ,niet mogelijk overal is het dezelfde prijs verzekerd hij ons. Ook een boottrip kost bij hem 500000.- p.p.dat moet toch goedkoper kunnen zegt Bijke wij huren ook al een scooter. Maar nee de prijzen gaan niet omlaag. Maar de boottrip is wel inclusief lunch en entree voor het eiland en snorkel. Wij gaan met deze informatie op pad om ergens goedkoper dingen te regelen. De eigenaar van het restaurant waar wij gisteren gegeten hadden vertelde ons dat er in de haven bij RicoRico scooters verhuurd werden ,en ook  boottripjes kon je er regelen. Eerst maar een scooter deze was dezelfde prijs als Bij het hotel . Dit kan beter dacht kor en ging nog even stevig in de onderhandeling . Uiteindelijk kunnen wij de scooter een dag huren voor 100000,- roepia . Nu nog een boottrip ,een voor ons twee alleen was het inderdaad 500000.- roepia maar wij willen best met meer mensen op een boot , dan kan het toch wel goedkoper? Zegt Bijke . Na een tijdje onderhandelen komen wij uit op 350.000.- roepia p.p. Nu eerst maar een tijdje scooter rijden en op zoek naar leuke strandjes . Wij vernemen gelijk dat de voorband niet helemaal goed is en rijden daarom eerst naar de werkplaats van Hazz ,de chauffeur die ons gisteren gebracht heeft. Als hij ons ziet aankomen groet hij ons hartelijk en doet wat lucht in onze banden. We praten nog wat en nemen dan afscheid. Hazz had gezegd dat er verder die richting op een mooi strand was met een restaurant erbij. Nou deze hebben wij niet gevonden , we hebben zeker wel een uur gereden en kwamen de afslag met het bordje restaurant maar niet tegen. Op gegeven moment zijn wij maar rechtsaf gegaan en kwamen na vijf minuten rijden bij een mooi strand. Niet helemaal wit maar een beetje geel , het was er heerlijk rustig . Geen resorts of hotels , geen toeristen alleen wij en een grote groep geiten die onder de palmbomen aan de struiken liepen te knagen. Lange tijd liggen wij hier heerlijk in de zon , we kletsen,lezen,slapen en zwemmen wat totdat wij honger krijgen. We rijden terug naar Riung en eten een bordje noodles . De eigenaar van het restaurant verteld ons dat er de ander richting uit een mooi punt is voor een zonsondergang . Het is niet ver achter het tweede dorp nog maar tien kilometer. Als wij die richting op rijden wordt na het eerste dorp de weg zo slecht dat normaal scooter rijden bijna onmogelijk is. Stop zegt Bijke ik wil niet verder ,dit is ja niet te doen. Laten wij daar boven op die heuvel gaan kijken misschien is het daar mooi. Met veel moeite stuurt Kor de scooter naar de top van de heuvel. Hier hebben wij wel een mooi uitzicht over het landschap en een aantal van de zeventien eilandjes die er voor de kust liggen. Maar de zonsondergang zou hier niet echt spectaculair zijn . Je kon ook nergens lekker zitten of liggen ,overal waren stenen en rotsen. Na een tijdje besluiten wij dan ook terug te gaan . Wij leveren de scooter in en lopen terug naar het hotel. De eigenaar van het hotel komt ons tegemoet en begint weer over de boottrip , dat hebben wij al geregeld in de haven zegt Bijke . Ja en behoorlijk wat goedkoper als hier vult Kor haar aan. Ook de jongen bij wie wij de trip geregeld hadden liep ineens naar ons toe, waar hij ineens vandaan kwam was ons een raadsel. Beide heren waren waren druk met elkaar in overleg, wij verstonden er helemaal niets van. Maar het kwam er op neer dat Bijke extra zou moeten betalen voor haar snorkel. Wij moesten even weer onze poot stijf houden om niet meer te betalen , dat lukte ons ( natuurlijk ) . Maar weer even eten in de Resto Bar om daarna vroeg op bed te gaan , want de boot naar de eilandjes vertrekt om acht uur.

1. Hannie:
    22 augustus 2018
    nu gelukkig weer een beetje op de hoogte en om te horen dat het jullie goed gaat
    liefs van mij