Kalimantan rivier dag 1

2 augustus 2013 - Kota Kinabatangan, Maleisië

8.30 gewekt door de wekker. Koffer ingepakt en naar de eetzaal voor een ontbijt, smaakt goed.
10.30 uitgecheckt en de taxi brengt ons naar de ophaal plek. Wij controleren nog of het klopt omdat we geen chinees hotel is zoals ze tegen ons gezegd hadden, en het blijkt dat we niet goed zijn. Taxichauffeur kijkt nogmaals naar deknaam van het hotel en zet ons even later wel op de goed plek af.
11.30 De bus is er en er gaat nog een Italiaans stel mee in de bus. Aan het lijstje te zien van de chauffeur moeten er nog 3 koppels bij. Onderweg worden die opgepikt. Na een uur stopt de chauffeur bij een supermarkt voor een pauze van 10 minuten. We kopen wat appels en lekkere broodjes omdat het vanaf hier nog 2 1/2 uur rijden is.
14.00 we zijn er bijna, koffers eruit en allemaal in de boot omdat de nature lodge aan de overkant van de kinabantan rivier zit. We krijgen een welkomst drankje en tekst en uitleg van de tours.
14.30 worden we naar onze agamid deluxe cabin gebracht. De luxe kun jewel weg laten of het moet de airco zijn, maar die gebruiken we niet. De cabin is prima.
16.00 rivercruise, we gaan vandaag tegen de stroming in op zoek naar dieren. Het duurt niet lang of we zien een groep neusapen, makaken (long tail) en (big tail), verder nog een varaan. We moeten onze regencapes aan want het begint te regenen en onweren in de verte.
18.00 terug en rubberen laarzen gehuurd voor de night walk vanavond.
19.00 horen we tam tam geluid. Betekent dat het eten klaar is, nou wij lusten wel weer wat natuurlijk.
Rijst, rundvlees in pittige saus met gekookte aardappelen, mie en paksoi en ananas. Het smaakt ons erg goed.
20.00 ingesmeerd met deet, lange broek aan met shirt met lange mouwen, sokken en laarzen en de regencape omdat het opnieuw is gaan regenen alleen nu wat harder dan vanmiddag.
20.30 we verzamelen bij de receptie en doen een wandeling in de jungle van ongeveer 45 minuten.
Het is pikkedonker en ben blij met mijn zaklantaarn, hoopt dat die het volhoud om mij van licht te voorzien tijdens deze wandeling. Het is al snel duidelijk waarom we rubberen laarzen aan moesten, we lopen op het olifantenpad en dat is erg modderig en erg veel blubber. Sta er bijna tot mijn knieen in. Uitkijken om niet lang uit in de blub te vallen. We lopen gelijk achter de gids die constant op zoek is naar dieren, en omdat het regent wordt het er niet makkelijker op. Uiteindelijk een kingfisher, klein vogeltje met zeer spits lang oranje snavel, paars en rosé veren en geel bij de buik. Erg mooi vogeltje, die op een uiteinde van de tak zit. Zodra de tak beweegt vliegt die weg omdat er dan een slang aankomt. Verder nog een Schorpioen gezien en sporen van olifanten.
21.30 werken we onze dagboeken bij op de veranda, het regent nog steeds.
22.30 op tijd naar bed, morgen begint de tam tam om 5.30 om iedereen te wekken.