Bac Ha

9 augustus 2015 - Bac Ha, Vietnam

Zondag 9 augustus. Vandaag vroeg op om naar de zondagmarkt te gaan. Deze markt in Cat Ba is beroemd om zijn omvang in deze omgeving, alle bergvolkeren komen dan samen om hun waren te verhandelen onder elkaar. Ook komen de meeste noem het maar bergvolkeren in hun eigen klederdracht wat een schitterend kleurrijk schouwspel oplevert . Er word in van alles verhandeld van knoflook en kruiden tot rode pepers en mais maar ook kleding en dieren. Koeien, geiten, kippen, eenden, varkens en ook honden en katten. Iedereen die handelt heeft zijn eigen klederdracht aan wat een mooi kleurrijk schouwspel opleverde . Het is wel moeilijk om ze goed op de foto en film te krijgen omdat de meesten het liever niet willen, ze draaien steeds hum hoofd weg of kijken naar beneden. Toch is het ons gelukt om mooie kiekjes te maken van dit kleurrijke schouwspel . In het berggebied in noord vietnam leven zo'n 50 verschillende bergvolkeren ( Minorities ) met ieder hun eigen klederdracht . De markt was mooi en levendig met veel kleurrijke klederdrachten. Toen we de markt 2 x over waren geweest was het tijd om naar het hotel te gaan, want vandaag reizen we door naar Sa Pa. De hotel eigenaar stelde voor dat we met een busje moesten en dat we dan voor 200,000,- dong in Sa Pa waren. We besluiten het niet te doen en met de lokale bus die we heenreis ook hadden terug te gaan naar lao cai en dan daar een bus te nemen naar Sa Pa. Dat scheelde 110.000,- dong p.p. Plots komt de hoteleigenaar terug en zegt dat er een busje direct naar Sa Pa gaat en hij kan het nog aanbieden voor 120.000,- dong. We wachten even en het busje verschijnt. Nog voordat de hoteleigenaar hun had gesproken had Kor al geregeld dat we voor 90.000,- dong in Sa Pa kwamen. Na een mooie rit van anderhalf uur waren we in Sa Pa . Kor zegt kun je ons bij het hotel afzetten en ja hoor dat was geen probleem. Sa Pa ligt weer iets hoger in de bergen en dat merk je wel want het is hier iets frisser dan in Cat Ba. We hebben ons op de kamer geïnstalleerd en vragen een kaart van de stad en omgeving. S'middags wandelen we door het gezellige stadje. Ook hier lopen veel mensen in klederdracht, wel andere niet zo kleurrijk als in Cat Ba waar we nu weten de flower hmong Minorities leven. Hier is het de black hmong . Dat zie je ook aan hun kleding wat voornamelijk zwart is. Er word ons ook van alles aangeboden om te kopen. Ze zijn een beetje opdringerig en verstaan goed engels alleen het woordje "no Thank you" kennen ze niet want ze proberen maar door. Uiteindelijk hebben we maar wat gekocht om van hun gezeur af te zijn. Er komen steeds meer verkopers bij die ook wat willen verkopen, ja wij zijn anders als hun dus koop ook wat van ons. We lopen bij hun vandaan, maar ze lopen gewoon met ons mee. Uiteindelijk geven ze het op gelukkig . We besluiten naar een dorpje te lopen waar je kunt zien hoe de berg volkeren wonen. Het is een lange steile slinger weg die soms heel steil naar beneden loopt. Aan de weg word nog gewerkt want hij is nog maar half verhard. Beneden aangekomen moesten we een kaartje kopen om het dorp in te mogen, ja ja de commercie heeft ook hier toegeslagen . Na een wandeling van zo'n 2 uur, langs verschillende oude woningen en watervallen zijn we aan het eind van het dorp. We moeten onze regen cape's aan want het regent inmiddels . Wat de regen betreft hebben we wel veel geluk, want toen we in Hoi An waren werd ons verteld dat het in het noorden noodweer was met mensen die gestrand waren en overstromingen ( geluks armbandje ) . Er stonden wat jongens op scooter te wachten ze wilden ons naar boven rijden voor 100.000,- dong p.p. Na wat onderhandelen werd het totaal 100.000,- dong. Het was maar goed ook dat we dat gedaan hebben want het regende best wel hard inmiddels . Daardoor werd het moeilijker om te lopen ook al omdat het soms best stijl omhoog ging. S' avonds heerlijk gegeten in het red  restaurant. Red dao is een bepaalde stam die in het gebied woont, ze zijn te herkennen aan hun rode hoofdbedekking. Lekker gaan slapen na alweer een mooie dag.

1. Fennie:
    14 augustus 2015
    Hallo zijn jullie nog niet moe van al dat geklauwtermaar de beschrijving is heel duidelijk en tot over een paar dagen liefs van pap en mam doei